Blogroll

SELAMAT DATANG KE BLOG CERITA HIDUPKU

Friday 6 July 2012

Basuh Tin Minuman Sebelum Minum




Seringkali apabila kita membeli tin minuman dari kedai-kedai kita terus membuka dan meneguknya tanpa membasuhnya dahulu. Nak buat macam mana haus sangat sampai tak sempat nak basuh. Tapi, awas sikap kita yang tergesa-gesa sampaimengabaikan kebersihan dan kesihatan ini bakal mengundang padah.

Kenapa perlu basuh? Pernahkan anda terfikir? Dimanakah tin minuman itu ditempatkan? Tin tu asalnya datang dari stor simpanan atau gudang yang mana terdapat banyak makhlukperosak  yang berkeliaran dan tanpa segan silu kencing dan membuang najis sesuka hati dan seterusnya tin minuman itu dihantar ke kedai-kedai runcit tanpa membilas minuman itu dahulu. Itulah sebab kenapa kita menasihatkan pembaca sekalian basuh dahulu tin minuman anda bimbang tin itu dicemari.

Apabila minuman yang anda minum dicemari, anda bakal terkena Leptospirosis. Virus yang terlekat pada tin minuman tersebut.  Jadi, tin tersebut telah terinfeksi urin tikus yang sudah mengering yang mengandung leptospira. Sebab itu, kita perlu basuh tin itu terlebih dahulu. Jagalah kesihatan anda. Jangan cuai dan awasi perbuatan anda yang boleh membawa kepada kemudaratan kepada kesihatan badan anda.  Ingat, betapa bahayanya kencing tikus. Boleh mengundang maut.

0 comments:

Post a Comment