Blogroll

SELAMAT DATANG KE BLOG CERITA HIDUPKU

Sunday 17 June 2012

Ciri-Ciri Pelajar Berfikiran Positif


Ikhlas
Setiap pelajar haruslah bersifat ikhlas dalam setiap amalannya, dan berlajar bersungguh-sungguh untuk mendapat keradaan Allah s.w.t orang yang tidak bersifat ikhlas, menpunyai niat lain di sebalik apa yang dilakukan ,di mana ia akan mengeruh dan memesongkan niat yang asal.

Takwa
Sebagai seorang pelajar muslim, setiap aspek kehidupannya terikat dengan perintah Allah s.w.t hala tuju hidupnya ditentukan oleh sejauh mana ketaatannya kepada perintah Allah. Belajar menjadi seorang individu muslim yang soleh dan taat.

Ada matlamat
Meletakkan matlamat atau mengajar cita-cita yang diidamkan akan menyebabkan seseorang itu mempertingkatkan usahanya .perkara ini penting untuk melahirkan individu yang berwawasan dan berdaya maju

Beramal dengan ilmu yang dipelajari
Al-iman al-Ghazali berpesan mengingatkan anaknya: “yakinlah wahai anakku, ilmu yang tidak disertai amalan tidak akan melepaskan seseorang itu dari neraka, sekalipun anda telah membaca ilmu itu 100 kali dan anda telah menghipunkan 1000 buah kitab. Anda belum lagi beroleh rahmat allah melainkan dengan  beramal.”

Mentaati ibu bapa dalam perkara kebaikan
Setiap pelajar yang ingin cermerlang , haruslah taat kepada perintah kedua-duanya selagi tidak melanggar perintah dan larangan Allah s.w.t.
  

0 comments:

Post a Comment